woensdag 18 januari 2012

#13 Wiki's

Op een Wiki kunnen verschillende gebruikers content toevoegen, bewerken of wijzigen. Een dergelijke constructie kan gemakkelijk worden gebruikt om het delen van kennis, binnen bijvoorbeeld een bedrijf, te bevorderen. Volgens de website van 23 Archiefdingen, werken in de Verenigde Staten en Engeland inmiddels al verschillende archiefinstellingen met Wiki's, maar wordt het middel in Nederland nog niet op grote schaal ingezet.

De opdracht is om eens wat Wiki's die worden toegepast in de archiefsector te bekijken. De eerste die ik bekeek, kende ik al een beetje: Archiefwiki. Deze site is voor mij zo nu en dan best handig, aangezien ik nieuw in de archiefwereld ben. Op deze manier kan ik snel termen en begrippen opzoeken, en zo dus in hoog tempo mijn kennis vergroten. Met name het onderdeel 'terminologie' is dus voor mij van nut. 

De volgende Wiki die ik bezocht was die van het Regionaal Archief Tilburg: 'Geboren in 1809'. De Wiki is opgericht om te vieren dat Tilburg in 2009, 200 jaar geleden stadsrechten kreeg. De 338 personen die in 1809 in Tilburg werden geboren, staan vermeld op de site. Van ieder staat een genealogisch overzichtje vermeld. Uit de tekst op de hoofdpagina maak ik op dat het Regionaal Archief Tilburg de inwoners van de stad uitnodigde, om deel te nemen aan het onderzoek. Daar leent een Wiki zich natuurlijk uitstekend voor. Erg nuttig is de Wiki van Sint Anna ter Muiden, waar informatie over gebouwen, percelen en personen in het dorp te vinden is. De Wiki is overzichtelijk en is in staat om bezoekers snel van veel informatie te voorzien.

De voordelen van de Wiki's zit vooral in de grote mate van geboden overzicht. Het is wat mij betreft nog maar de vraag of het handig is dat gebruikers zelf informatie kunnen toevoegen en wijzigen. Dit hoeft geen probleem te zijn als het om een zeer grote Wiki gaat, zoals Wikipedia. Dan vindt er namelijk een zelfcorrigerend effect plaats. Als echter weinig mensen de Wiki raadplegen, is het gevaar groter dat er verkeerde informatie wordt verspreid.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten